Secular Abraham: Exploring Abraham's Righteousness for Hopeful Public Discourse

The figure of Abraham occurs both in the Bible and in the Qurʾān,. In the Bible he is in particular held up as one whose faith is counted as righteousness. Similarly, the Qurʾān, reflects that Abraham is a "pure monotheist" who will be among the righteous. He is also popularly understood a...

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Main Author: Jardim, Georgina L. (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
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Published: Amsterdam University Press 2023
In: European journal of theology
Year: 2023, Volume: 32, Issue: 2, Pages: 295-315
RelBib Classification:AB Philosophy of religion; criticism of religion; atheism
AG Religious life; material religion
BJ Islam
CC Christianity and Non-Christian religion; Inter-religious relations
HB Old Testament
Further subjects:B Abraham
B Deuteronomic
B ḥanīf
B Bible
B Qurʾān
B Interfaith
B Secularism
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Summary:The figure of Abraham occurs both in the Bible and in the Qurʾān,. In the Bible he is in particular held up as one whose faith is counted as righteousness. Similarly, the Qurʾān, reflects that Abraham is a "pure monotheist" who will be among the righteous. He is also popularly understood as the Father of Faith, with interfaith and secular discourses representing him as the person who joins Judaism, Christianity and Islam together as Abrahamic religions. This paper considers biblical and qurʾānic constructs of the righteousness of Abraham, including the qurʾānic portrayal of Abraham as ḥanīf, as figurative of the ethics of hope for secular engagement.
Abraham kommt sowohl in der Bibel als auch im Qurʾān vor. In der Bibel wird er als jemanden hervorgehoben, dessen Glauben als Gerechtigkeit zugerechnet wurde. Ähnlich sieht ihn der Qurʾān als "reiner Monotheist" der zu den Gerechten gezählt werden wird. Volkstümlich versteht man ihn als Vater des Glaubens, der laut ökumenischen wie säkularen Narrativen ein Bindeglied darstellt zwischen Juden, Christen und Muslimen in abrahamischen Glaubensweisen. Der vorliegende Aufsatz betrachtet biblische und qurʾanische Auffassungen von Abrahams Gerechtigkeit, einschließlich seiner Darstellung als ḥanīf, als Sinnbild für eine Hoffnungsethik für säkulares Engagement.
Le personnage d'Abraham apparaît à la fois dans la Bible et dans le Coran. Dans la Bible, il est en particulier présenté comme celui dont la foi est comptée comme une justice. De même, le Coran indique qu'Abraham est un "pur monothéiste" qui fera partie des justes. Il est également couram ment considéré comme le Père de la foi, les discours interconfessionnels et laïques le présentant comme la personne qui réunit juifs, chrétiens et musulmans au sein des religions abrahamiques. Cet article examine les constructions bibliques et coraniques de la justice d'Abraham, y compris sa représentation coranique comme ḥanīf, représentant l'éthique de l'espoir pour un engagement séculier.
Item Description:"For Gordon McConville at 70"
ISSN:2666-9730
Contains:Enthalten in: European journal of theology
Persistent identifiers:DOI: 10.5117/EJT2023.2.007.JARD