Muslim:innenfeindlichkeit als Vorurteil und Herausforderung für interreligiöses Lernen - Konsequenzen für den christlichen Religionsunterricht

This article addresses the question of how to deal with anti-Muslim prejudices and attitudes among pupils in Christian Religious Education, especially from the perspective of interreligious learning. Based on current empirical findings, in particular on corresponding prejudices and negative attitude...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Subtitles:"Themenheft: Islam- und Muslim:innenfeindlichkeit"
Authors: Schlag, Thomas 1965- (Author) ; Schweitzer, Friedrich 1954- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: ˜deœ Gruyter 2023
In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Year: 2023, Volume: 75, Issue: 1, Pages: 58-72
Standardized Subjects / Keyword chains:B Religious instruction / Religious education / Islamophobia / Prejudice
RelBib Classification:AH Religious education
BJ Islam
CC Christianity and Non-Christian religion; Inter-religious relations
RF Christian education; catechetics
Further subjects:B interreligious education
B Muslim:innenfeindlichkeit
B Religious Education
B Religious education
B Kontakthypothese
B Vorurteile
B contact hypothesis
B Prejudice
B Religious instruction
B muslimophobia
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)

MARC

LEADER 00000caa a22000002 4500
001 1853930644
003 DE-627
005 20231219094925.0
007 cr uuu---uuuuu
008 230731s2023 xx |||||o 00| ||ger c
024 7 |a 10.1515/zpt-2023-0006  |2 doi 
035 |a (DE-627)1853930644 
035 |a (DE-599)KXP1853930644 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rda 
041 |a ger 
084 |a 0  |a 1  |2 ssgn 
100 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)118118234  |0 (DE-627)548750262  |0 (DE-576)170142884  |4 aut  |a Schlag, Thomas  |d 1965- 
109 |a Schlag, Thomas 1965- 
245 1 0 |a Muslim:innenfeindlichkeit als Vorurteil und Herausforderung für interreligiöses Lernen - Konsequenzen für den christlichen Religionsunterricht 
246 1 |i Rubrikentitel  |a "Themenheft: Islam- und Muslim:innenfeindlichkeit" 
264 1 |c 2023 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a This article addresses the question of how to deal with anti-Muslim prejudices and attitudes among pupils in Christian Religious Education, especially from the perspective of interreligious learning. Based on current empirical findings, in particular on corresponding prejudices and negative attitudes of young people and Christian pupils, the so far insufficient consideration of the problem of prejudice in concepts of interreligious learning is considered and the potentials of Religious Education for the reduction of hostility against Muslims and Islam are discussed. From there, and especially in orientation to the so-called contact hypothesis, tasks for the future of Religious Education practice and further research are outlined. 
520 |a Dieser Beitrag widmet sich der Frage, wie im christlichen Religionsunterricht und hier insbesondere in der Perspektive interreligiösen Lernens mit muslim:innenfeindlichen Vorurteilen und Einstellungen bei Schüler:innen umgegangen werden kann. Von aktuellen empirischen Befunden aus, insbesondere zu entsprechenden Vorurteilen und negativen Einstellungen Jugendlicher bzw. christlichen Schüler:innen, wird die bisher unzureichende Berücksichtigung der Vorurteilsproblematik in Konzeptionen interreligiösen Lernens bedacht und nach den Potenzialen des Religionsunterrichts für den Abbau von Muslim:innen- und Islamfeindlichkeit gefragt. Von dort aus und insbesondere in Orientierung an der sogenannten Kontakthypothese werden Aufgaben für die Zukunft religionsunterrichtlicher Praxis und weiterer Forschung skizziert. 
601 |a Konsequenz 
650 4 |a Interreligiöses Lernen 
650 4 |a Kontakthypothese 
650 4 |a Muslim:innenfeindlichkeit 
650 4 |a Religionsunterricht 
650 4 |a Religious Education 
650 4 |a Vorurteile 
650 4 |a contact hypothesis 
650 4 |a interreligious education 
650 4 |a muslimophobia 
650 4 |a Prejudice 
652 |a AH:BJ:CC:RF 
689 0 0 |d s  |0 (DE-588)4049422-6  |0 (DE-627)106187074  |0 (DE-576)209081996  |2 gnd  |a Religionsunterricht 
689 0 1 |d s  |0 (DE-588)4664707-7  |0 (DE-627)338524010  |0 (DE-576)214808076  |2 gnd  |a Interreligiöses Lernen 
689 0 2 |d s  |0 (DE-588)7640216-2  |0 (DE-627)589480979  |0 (DE-576)301496870  |2 gnd  |a Islamfeindlichkeit 
689 0 3 |d s  |0 (DE-588)4064037-1  |0 (DE-627)106125532  |0 (DE-576)209151420  |2 gnd  |a Vorurteil 
689 0 |5 (DE-627) 
700 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)124919332  |0 (DE-627)368074331  |0 (DE-576)163012210  |4 aut  |a Schweitzer, Friedrich  |d 1954- 
773 0 8 |i Enthalten in  |t Zeitschrift für Pädagogik und Theologie  |d Berlin : ˜deœ Gruyter, 2005  |g 75(2023), 1, Seite 58-72  |h Online-Ressource  |w (DE-627)786195606  |w (DE-600)2770480-4  |w (DE-576)406509247  |x 2366-7796  |7 nnns 
773 1 8 |g volume:75  |g year:2023  |g number:1  |g pages:58-72 
856 |u https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/zpt-2023-0006/pdf  |x unpaywall  |z Vermutlich kostenfreier Zugang  |h publisher [open (via free article)] 
856 4 0 |u https://doi.org/10.1515/zpt-2023-0006  |x Resolving-System  |z kostenfrei  |3 Volltext 
856 4 0 |u https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/zpt-2023-0006/html  |x Verlag  |z kostenfrei  |3 Volltext 
936 u w |d 75  |j 2023  |e 1  |h 58-72 
951 |a AR 
ELC |a 1 
ITA |a 1  |t 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 4361286582 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 1853930644 
LOK |0 005 20230921121743 
LOK |0 008 230731||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 040   |a DE-Tue135  |c DE-627  |d DE-Tue135 
LOK |0 092   |o n 
LOK |0 852   |a DE-Tue135 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 935   |a ixzs  |a ixzo 
LOK |0 936ln  |0 1550364804  |a AH 
LOK |0 936ln  |0 1442053151  |a RF 
LOK |0 936ln  |0 1442043539  |a BJ 
LOK |0 936ln  |0 1442043806  |a CC 
OAS |a 1 
ORI |a TA-MARC-ixtheoa001.raw 
REL |a 1 
STA 0 0 |a Islamophobia,Anti-Islamism,Anti-Muslimism,Prejudice,Prejudice,Prejudgment,Religious education,Interreligious learning,Religious instruction,Religious didactics,Religion teaching,Religion 
STB 0 0 |a Anti-islamisme,Islamophobie,Islamophobie,Apprentissage interreligieux,Enseignement de la religion,Préjugé,Préjugé 
STC 0 0 |a Aprendizaje inter-religiosa,Enseñanza religiosa,Islamofobía,Prejuicio,Prejuicio 
STD 0 0 |a Apprendimento interreligioso,Insegnamento della religione,Lezione di religione,Religione (materia),Lezione di religione,Religione,Islamofobia,Pregiudizio,Pregiudizio 
STE 0 0 |a 宗教教育,宗教课程,宗教课,宗教教学,成见,先入之见,偏见 
STF 0 0 |a 伊斯兰恐惧症,宗教教育,宗教課程,宗教課,宗教教學,成見,先入之見,偏見 
STG 0 0 |a Aprendizagem inter-religiosa,Ensino religioso,Islamofobia,Preconceito,Preconceito 
STH 0 0 |a Исламофобия,Межрелигиозное обучение,Предубеждение (мотив),Предубеждение,Преподавание религии 
STI 0 0 |a Διαθρησκειακή μάθηση,Θρησκευτικά (μάθημα),Ισλαμοφοβία,Προκατάληψη (μοτίβο),Προκατάληψη 
SUB |a REL 
SYE 0 0 |a Interreligiöse Bildung,Interreligiöse Erziehung , Glaubensunterweisung,Religionsdidaktik,Religionslehre 
SYG 0 0 |a Glaubensunterweisung,Religionsdidaktik,Religionslehre , Interreligiöse Bildung,Interreligiöse Erziehung , Islamophobie,Islamfeindschaft,Antiislamismus,Muslimfeindschaft,Muslimfeindlichkeit , Soziales Vorurteil,Vorgefasste Meinung