Performanzorientierte Religionsdidaktik: Oder: wie können Schülerinnen und Schüler über religiöse Handlungen ins Gespräch kommen?

The performative approach in religious education tries to answer the question of how to talk appropriately about religion with students who – for whatever reason – do not participate in any religious practice and thus lack personal experience to draw upon. Based on the latest statistics about church...

Description complète

Enregistré dans:  
Détails bibliographiques
Autres titres:Wie können Schülerinnen und Schüler über religiöse Handlungen ins Gespräch kommen?
Auteur principal: Käbisch, David 1975-2024 (Auteur)
Type de support: Numérique/imprimé Article
Langue:Allemand
Vérifier la disponibilité: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
En cours de chargement...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Publié: De Gruyter 2014
Dans: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Année: 2014, Volume: 66, Numéro: 4, Pages: 376-385
Sujets / Chaînes de mots-clés standardisés:B Enseignement de la religion / Didactique performative de la religion
RelBib Classification:RF Pédagogie religieuse
Sujets non-standardisés:B Enseignement centré sur l’action
B Didactique des disciplines
B Konfessionslosigkeit
B Konstruktion von Lernaufgaben
B Didactique performative de la religion
Accès en ligne: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Résumé:The performative approach in religious education tries to answer the question of how to talk appropriately about religion with students who – for whatever reason – do not participate in any religious practice and thus lack personal experience to draw upon. Based on the latest statistics about church membership, prayer and the attendance of services in Germany, the article describes religious acts as preconditions for RE, as topics in RE and as aims of RE. In doing so, the author shows why performative methods in RE can be regarded as a specific form of activity-oriented teaching and therefore comply with the standards of general didactics.
Description:Ill
ISSN:1437-7160
Contient:In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zpt-2014-0410
DOI: 10.15496/publikation-61361
HDL: 10900/119988