Performanzorientierte Religionsdidaktik: Oder: wie können Schülerinnen und Schüler über religiöse Handlungen ins Gespräch kommen?

The performative approach in religious education tries to answer the question of how to talk appropriately about religion with students who – for whatever reason – do not participate in any religious practice and thus lack personal experience to draw upon. Based on the latest statistics about church...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:  
Bibliographische Detailangaben
Nebentitel:Wie können Schülerinnen und Schüler über religiöse Handlungen ins Gespräch kommen?
1. VerfasserIn: Käbisch, David 1975-2024 (VerfasserIn)
Medienart: Elektronisch/Druck Aufsatz
Sprache:Deutsch
Verfügbarkeit prüfen: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Lade...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Veröffentlicht: De Gruyter 2014
In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Jahr: 2014, Band: 66, Heft: 4, Seiten: 376-385
normierte Schlagwort(-folgen):B Religionsunterricht / Performative Religionsdidaktik
RelBib Classification:RF Christliche Religionspädagogik; Katechetik
weitere Schlagwörter:B Handlungsorientierter Unterricht
B Konfessionslosigkeit
B Konstruktion von Lernaufgaben
B Fachdidaktik
B Performative Religionsdidaktik
Online Zugang: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Volltext (lizenzpflichtig)
Beschreibung
Zusammenfassung:The performative approach in religious education tries to answer the question of how to talk appropriately about religion with students who – for whatever reason – do not participate in any religious practice and thus lack personal experience to draw upon. Based on the latest statistics about church membership, prayer and the attendance of services in Germany, the article describes religious acts as preconditions for RE, as topics in RE and as aims of RE. In doing so, the author shows why performative methods in RE can be regarded as a specific form of activity-oriented teaching and therefore comply with the standards of general didactics.
Beschreibung:Ill
ISSN:1437-7160
Enthält:In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zpt-2014-0410
DOI: 10.15496/publikation-61361
HDL: 10900/119988