Performanzorientierte Religionsdidaktik: Oder: wie können Schülerinnen und Schüler über religiöse Handlungen ins Gespräch kommen?
The performative approach in religious education tries to answer the question of how to talk appropriately about religion with students who – for whatever reason – do not participate in any religious practice and thus lack personal experience to draw upon. Based on the latest statistics about church...
Nebentitel: | Wie können Schülerinnen und Schüler über religiöse Handlungen ins Gespräch kommen? |
---|---|
1. VerfasserIn: | |
Medienart: | Elektronisch/Druck Aufsatz |
Sprache: | Deutsch |
Verfügbarkeit prüfen: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Veröffentlicht: |
De Gruyter
2014
|
In: |
Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Jahr: 2014, Band: 66, Heft: 4, Seiten: 376-385 |
normierte Schlagwort(-folgen): | B
Religionsunterricht
/ Performative Religionsdidaktik
|
RelBib Classification: | RF Christliche Religionspädagogik; Katechetik |
weitere Schlagwörter: | B
Handlungsorientierter Unterricht
B Konfessionslosigkeit B Konstruktion von Lernaufgaben B Fachdidaktik B Performative Religionsdidaktik |
Online Zugang: |
Volltext (kostenfrei) Volltext (kostenfrei) Volltext (lizenzpflichtig) |
Zusammenfassung: | The performative approach in religious education tries to answer the question of how to talk appropriately about religion with students who – for whatever reason – do not participate in any religious practice and thus lack personal experience to draw upon. Based on the latest statistics about church membership, prayer and the attendance of services in Germany, the article describes religious acts as preconditions for RE, as topics in RE and as aims of RE. In doing so, the author shows why performative methods in RE can be regarded as a specific form of activity-oriented teaching and therefore comply with the standards of general didactics. |
---|---|
Beschreibung: | Ill |
ISSN: | 1437-7160 |
Enthält: | In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
|
Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/zpt-2014-0410 DOI: 10.15496/publikation-61361 HDL: 10900/119988 |