Fate, Divine Will and Narrative Concept in the Homeric Epics

Human action and its consequences in the Iliad and the Odyssey are determined neither by fate nor by the gods. The reconstruction of the concept actually depicted in Homer confirms no conflict between fate and the gods as co-existing forces but reflects the personal motives of active agents, both hu...

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Main Author: Sarischoulēs, Eustratios 1966- (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
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Published: Salvatore Sciascia EDITO R. E. 2016
In: Mythos
Year: 2016, Volume: 10, Pages: 81-105
Further subjects:B Action
B Gods
B Homer
B Handeln
B Fate
B Decision
Online Access: Volltext (kostenfrei)
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Description
Summary:Human action and its consequences in the Iliad and the Odyssey are determined neither by fate nor by the gods. The reconstruction of the concept actually depicted in Homer confirms no conflict between fate and the gods as co-existing forces but reflects the personal motives of active agents, both human and divine, as the basis that underpins the sequence of events in both epics. Nature and individual purposes of each and every active agent, personal desires and aims harboured by human and divine actors shape these motives in a world that perceives life as a path leading to death with no preordained events but as a compound of actual alternatives. In this world every single action is attributed to choices, has its reasons, elicits reactions or rather consequences. As a result, the particular active agent takes resposibility for each choice he makes and shapes his own future. Various forms of divination as well as the perception of omens confirm this conclusion, as predictions in the Homeric epics do not point out predetermined events but motives, decisions and actions of the human actor involved.
Menschliches Handeln und dessen Folgen sind in der Ilias und der Odyssee weder vom Schicksal noch von den Göttern bestimmt. Die Rekonstruktion des bei Homer tatsächlich dargestellten Konzepts bestätigt keinen Konflikt zwischen Schicksal und den Göttern als mitbestimmenden Mächte, sondern spiegelt die persönlichen Motive von handelnden Figuren, sowohl menschlichen als auch göttlichen, als Grundlage für die Entwicklung der Handlung beider Epen wider. Natur und individuelle Zwecke einer jeden handelnden Figur, persönliche Wünsche und Ziele menschlicher und göttlicher Akteure prägen diese Motive in einer Welt, die das Leben als einen Weg wahrnimmt, der ohne vorherbestimmte Ereignisse sondern als eine Zusammensetzung von tatsächlich bestehenden Alternativen zum Tode führt. In dieser Welt ist jede einzelne Aktion auf Entscheidungen zurückzuführen, hat ihre Gründe, löst Reaktionen bzw. Konsequenzen aus. Daher trägt die jeweilige handelnde Figur die Verantwortung für jede getroffene Entscheidung und gestaltet ihre eigene Zukunft. Diverse Arte von Weissagungen wie auch die Wahrnehmung von Vorzeichen bestätigen diese Schlussfolgerung, denn die Vorhersagen in den Epen Homers weisen nicht auf vorbestimmte Ereignisse hin, sondern auf Motive, Entscheidungen und Handlungen der beteiligten menschlichen handelnden Figur.
ISSN:2037-7746
Contains:Enthalten in: Università degli studi di Palermo. Dipartimento culture e società, Mythos
Persistent identifiers:DOI: 10.4000/mythos.464