Profession, Professionalisierung, Professionalität, Professionalismus – Historische und systematische Anmerkungen am Beispiel der deutschen Lehrerausbildung

What professionalisation means has to be clarified in relation to the terms profession, professionality and professionalism. Is it about an occupation becoming a profession or about the individual development of professionality or about the formation of a professional identity? These questions are d...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:  
Bibliographische Detailangaben
1. VerfasserIn: Horn, Klaus-Peter 1960- (VerfasserIn)
Medienart: Elektronisch Aufsatz
Sprache:Deutsch
Verfügbarkeit prüfen: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Lade...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Veröffentlicht: ˜deœ Gruyter [2016]
In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Jahr: 2016, Band: 68, Heft: 2, Seiten: 153-164
normierte Schlagwort(-folgen):B Deutschland / Lehrerbildung / Professionalisierung / Beruf / Professionalität / Geschichte 1800-2016
RelBib Classification:KBB Deutsches Sprachgebiet
TJ Neuzeit
TK Neueste Zeit
ZF Pädagogik
weitere Schlagwörter:B Professionalisation
B Profession
B Professionalität
B Professionality
B Professionalism
B Professionalisierung
Online Zugang: Vermutlich kostenfreier Zugang
Volltext (Verlag)
Volltext (doi)
Parallele Ausgabe:Nicht-Elektronisch
Beschreibung
Zusammenfassung:What professionalisation means has to be clarified in relation to the terms profession, professionality and professionalism. Is it about an occupation becoming a profession or about the individual development of professionality or about the formation of a professional identity? These questions are discussed systematically from the point of view of general educational science, complemented by a historical view of the development of teacher education and training in Germany. It is no surprise that the conceptualisation of professionalisation is contested. Against this background the importance of a clear conceptual basis is emphasised both for national and especially for international-comparative research.
ISSN:2366-7796
Enthält:Enthalten in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zpt-2016-0017