The uninterrupted life is not worth living: On religious education and the public sphere

In this paper we explore the relationship between religious education and the public sphere, suggesting that religious education, if it takes its educational remit seriously, has to be orientated towards the public sphere where human beings exist together in and with the world. Rather than seeing re...

Description complète

Enregistré dans:  
Détails bibliographiques
Auteurs: Biesta, Gert J. J. 1957- (Auteur) ; Hannam, Patricia (Auteur)
Type de support: Électronique Article
Langue:Anglais
Vérifier la disponibilité: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
En cours de chargement...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Publié: ˜deœ Gruyter [2019]
Dans: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Année: 2019, Volume: 71, Numéro: 2, Pages: 173-185
Sujets / Chaînes de mots-clés standardisés:B Enseignement de la religion / Éducation religieuse / Public / Démocratie
RelBib Classification:RF Pédagogie religieuse
ZC Politique en général
Sujets non-standardisés:B Public Sphere
B Interruption
B Religious Education
B Démocratie
B Democracy
B Enseignement de la religion
B interruption
B Éducation
B Public
B religious existence
B religiöse Existenz
Accès en ligne: Volltext (Verlag)
Volltext (doi)
Description
Résumé:In this paper we explore the relationship between religious education and the public sphere, suggesting that religious education, if it takes its educational remit seriously, has to be orientated towards the public sphere where human beings exist together in and with the world. Rather than seeing religion as propositional belief, we argue for an existential approach that focuses on the question as to what it means to exist religiously. We offer educational and theological arguments for our position and, along both lines, seek to (re)connect religion and religious education to the idea of democracy.
In diesem Beitrag untersuchen wir die Beziehung zwischen Religionsunterricht und Öffentlichkeit und schlagen vor, dass sich der Religionsunterricht, wenn er seinen Bildungsauftrag ernst nimmt, an der Öffentlichkeit orientieren muss, in der Menschen in und mit der Welt zusammenleben. Anstatt Religion als propositionalen Glauben zu sehen, plädieren wir für einen existentiellen Ansatz, der sich auf die Frage konzentriert, was es bedeutet, religiös zu existieren. Wir bieten pädagogische und theologische Argumente für unsere Position und versuchen, Religion und Religionsunterricht mit der Idee der Demokratie in beiderlei Richtung (wieder)zu verbinden.
ISSN:2366-7796
Contient:Enthalten in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zpt-2019-0021