Orthodox-evangelische Ökumene und religiöse Bildung. Rahmenbedingungen, Themen, Perspektiven

Der Beitrag beschreibt die orthodoxe Migration nach Deutschland und bedenkt den sozialen Rahmen der Präsenz Orthodoxer in Deutschland. Auf die Beschreibung dieser Voraussetzungen und die Auflistung der unterschiedlichen Formate ökumenischer Zusammenarbeit im nationalen und internationalen Zusammenha...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Illert, Martin 1967- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: ˜deœ Gruyter [2019]
In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Year: 2019, Volume: 71, Issue: 4, Pages: 442-452
Standardized Subjects / Keyword chains:B Germany / Orthodox Church / Protestant Church / Ecumene / Religious education
RelBib Classification:KBB German language area
KDD Protestant Church
KDF Orthodox Church
RF Christian education; catechetics
Further subjects:B Orthodox Church
B Dialogue
B Education
B Migration
B Evangelische Kirche in Deutschland
B Ecumene
B Protestant Church in Germany
B ecumene
Online Access: Volltext (Verlag)
Volltext (doi)
Description
Summary:Der Beitrag beschreibt die orthodoxe Migration nach Deutschland und bedenkt den sozialen Rahmen der Präsenz Orthodoxer in Deutschland. Auf die Beschreibung dieser Voraussetzungen und die Auflistung der unterschiedlichen Formate ökumenischer Zusammenarbeit im nationalen und internationalen Zusammenhang werden die Hauptthemen des orthodox-protestantischen Dialoges erwähnt. In diesen Zusammenhang werden die Perspektiven auf dem Feld der Bildung gestellt.
This article describes the history of Orthodox migration to Germany and reflects upon the social framework of the Orthodox presence in this country. Following the description of these preconditions and after having named various ecumenical interactions in the national and in the international context, main topics of Orthodox-Protestant dialogue are mentioned. Within this context perspectives for collaboration in the field of education are lined out.
ISSN:2366-7796
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zpt-2019-0051