Crucifixion in the Mediterranean world

John Granger Cook argumentiert, dass man, um das Phänomen der Kreuzigung im römischen Reich zu verstehen, mit einer Untersuchung der Hinweise in lateinischen Texten und Inschriften beginnen und dies dann durch die Erkenntnisse ergänzen sollte, die man durch archäologische Funde erhält (das Arieti-Fr...

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Bibliographic Details
Main Author: Cook, John Granger 1955- (Author)
Format: Electronic Book
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Tübingen Mohr Siebeck 2014
In: Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament (327)
Year: 2014
Reviews:[Rezension von: Cook, John Granger, 1955-, Crucifixion in the Mediterranean world] (2015) (Schreiber, Stefan, 1967 -)
[Rezension von: Cook, John Granger, 1955-, Crucifixion in the Mediterranean world] (2016) (Samuelsson, Gunnar)
[Rezension von: Cook, John Granger, 1955-, Crucifixion in the Mediterranean world] (2016) (Chapman, David W., 1966 -)
[Rezension von: Cook, John Granger, 1955-, Crucifixion in the Mediterranean world] (2015) (Ghiberti, Giuseppe, 1934 -)
[Rezension von: Cook, John Granger, 1955-, Crucifixion in the Mediterranean world] (2015) (Schreiber, Stefan, 1967 -)
Series/Journal:Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament 327
Standardized Subjects / Keyword chains:B Roman Empire / Crucifixion
B Crucifixion / Historical background
B Classical antiquity / Crucifixion
B Greek language / Latin / Early Judaism / Literature / Crucifixion
Further subjects:B Hebrew language
B Mediterranean area
B Cross
B Greek language
B Latin
B Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament
B Neues Testament
B Crucifixion
B Aramaic language
Online Access: Presumably Free Access
Volltext (lizenzpflichtig)
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Parallel Edition:Non-electronic
Description
Summary:John Granger Cook argumentiert, dass man, um das Phänomen der Kreuzigung im römischen Reich zu verstehen, mit einer Untersuchung der Hinweise in lateinischen Texten und Inschriften beginnen und dies dann durch die Erkenntnisse ergänzen sollte, die man durch archäologische Funde erhält (das Arieti-Fresco eines Mannes auf einem Patibulum [waagrechter Holm], das Puteoli- und Palatine-Graffiti einer Kreuzigung, der Kreuzigungsnagels im Fersenbein von Jerusalem und dem Pereire-Schmuckstück). Diese Hinweise klären die genaue Bedeutung solcher Begriffe wie Patibulum und Crux (senkrechter Holm oder Kreuz), welche im Gegenzug die griechischen Begriffe und Texte, die Kreuzigungen schildern, erklären. Der Autor geht der Verwendung dieser römischen Strafform bis zu ihrer vermutlichen Abschaffung durch Konstantin und seiner schlussendlichen Wandlung zur byzantinischen Strafe durch die Furca (einer zweizinkigen Gabel) nach, einer Form des Erhängens, die unmittelbar zum Tod führte. Rabbinische und juristische Quellen werden ebenfalls analysiert. Die Untersuchung trägt zum besseren Verständnis der Kreuzigung Jesu bei und hat Auswirkungen auf die Kreuzes-Theologien im Neuen Testament.
To understand the phenomenon of Roman crucifixion, John Granger Cook argues that one should begin with an investigation of the evidence from Latin texts and inscriptions (such as the lex Puteolana [the law of Puteoli]) supplemented by what may be learned from the surviving archaeological material (e.g., the Arieti fresco of a man on a patibulum [horizontal beam], the Puteoli and Palatine graffiti of crucifixion, the crucifixion nail in the calcaneum bone from Jerusalem, and the Pereire gem of the crucified Jesus [III CE]). This evidence clarifies the precise meaning of terms such as patibulum and crux (vertical beam or cross), which in turn illuminate the Greek terms [e.g., σταυρός, σταυρόω and ἀνασταυρόω] and texts that describe crucifixion or penal suspension. It is of fundamental importance that Greek texts be read against the background of Latin texts and Roman historical practice. The author traces the use of the penalty by the Romans until its probable abolition by Constantine and its eventual transformation into the Byzantine punishment by the furca (the fork), a form of penal suspension that resulted in immediate death (a penalty illustrated by the sixth century Vienna Greek codex of Genesis). Cook does not neglect the legal sources — including the question of the permissibility of the crucifixion of Roman citizens and the crimes for which one could be crucified. In addition to the Latin and Greek authors, texts in Hebrew and Aramaic that refer to penal suspension and crucifixion are examined. Brief attention is given to crucifixion in the Islamic world and to some modern forms of penal suspension including haritsuke (with two photographs), a penalty closely resembling crucifixion that was used in Tokugawan Japan. The material contributes to the understanding of the crucifixion of Jesus and has implications for the theologies of the cross in the New Testament.
ISBN:3161531256
Persistent identifiers:DOI: 10.1628/978-3-16-153125-5