Religion und Glaube bei Jugendlichen: eine repräsentative Langzeitstudie zeigt ein differenziertes Bild

Over a period of three years the study "Youth - Faith - Religion" examined young people’s attitudes towards religious questions. It was thereby shown, that students in particular strongly differentiate between matters of faith and religion. On the one hand, they are interested in religious...

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Main Author: Gronover, Matthias (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
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Published: Nomos [2019]
In: Communicatio socialis
Year: 2019, Volume: 52, Issue: 4, Pages: 503-515
Standardized Subjects / Keyword chains:B Jugend - Glaube - Religion (Project)
RelBib Classification:AD Sociology of religion; religious policy
AH Religious education
RF Christian education; catechetics
Online Access: Volltext (Verlag)
Volltext (doi)
Description
Summary:Over a period of three years the study "Youth - Faith - Religion" examined young people’s attitudes towards religious questions. It was thereby shown, that students in particular strongly differentiate between matters of faith and religion. On the one hand, they are interested in religious topics and wish to discuss, for instance, the question of life after death, the origin of the world and theodicy. However, the young also have an ambivalent attitude towards the church, which is critically distanced, yet simultaneously able to recognize the positive effects the church has upon our society. Nonetheless, ethics classes appear more attractive to young people than religious instruction, because in their view within the subject of ethics life-relevant questions can be more openly discussed.
Die Studie "Jugend - Glaube - Religion" erhob im Zeitraum von drei Jahren jugendliche Einstellungen zu religiösen Fragen. Dabei zeigte sich vor allem, dass Schüler_innen stark zwischen Glaube und Religion unterscheiden. Sie sind einerseits an religiösen Themen interessiert und wollen bspw. über die Frage eines Lebens nach dem Tod, die Weltentstehung und die Theodizee diskutieren. Jugendliche haben aber auch eine ambivalente Einstellung gegenüber der Kirche, die zugleich kritisch distanziert ist und doch auch die positiven Wirkungen der Kirche in unserer Gesellschaft sieht. Der Ethikunterricht erscheint den Jugendlichen jedoch attraktiver als der Religionsunterricht, weil im Fach Ethik lebensrelevantere Fragen freier diskutiert werden können.
ISSN:2198-3852
Contains:Enthalten in: Communicatio socialis
Persistent identifiers:DOI: 10.5771/0010-3497-2019-4-503