Researching religious education: classroom processes and outcomes

The question of how research on structures and outcomes in Religious Education can be carried out successfully is of current interest in many countries. Next to the more traditional historical, analytical and, more recently, international comparative approaches, empirical research in religious educa...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:  
Bibliographische Detailangaben
Beteiligte: Schweitzer, Friedrich 1954- (HerausgeberIn) ; Boschki, Reinhold 1961- (HerausgeberIn)
Medienart: Elektronisch Buch
Sprache:Englisch
Subito Bestelldienst: Jetzt bestellen.
Verfügbarkeit prüfen: HBZ Gateway
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Veröffentlicht: Münster New York Waxmann 2018
In: Glaube, Wertebildung, Interreligiosität (Band 12)
Jahr: 2018
Schriftenreihe/Zeitschrift:Glaube, Wertebildung, Interreligiosität Band 12
normierte Schlagwort(-folgen):B Europa / Religiöse Erziehung / Unterrichtsmethode / Unterrichtserfolg / Kompetenzorientierter Unterricht / Religionsunterricht / Evaluation / Empirische Pädagogik
weitere Schlagwörter:B Erziehungswissenschaft
B Aufsatzsammlung
B Education
B Religionspädagogik
B Religion
B Berufs- und Wirtschaftspädagogik
B Classroom processes
Online Zugang: Volltext (lizenzpflichtig)
Parallele Ausgabe:Nicht-Elektronisch

MARC

LEADER 00000cam a2200000 4500
001 1655442155
003 DE-627
005 20240110025647.0
007 cr uuu---uuuuu
008 180507s2018 xx |||||o 00| ||eng c
020 |a 9783830987192  |9 978-3-8309-8719-2 
024 3 |a 9783830987192 
035 |a (DE-627)1655442155 
035 |a (DE-576)504036947 
035 |a (DE-599)KEP015217388 
035 |a (EBP)015217388 
035 |a (UTB)9783830987192 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rda 
041 |a eng 
072 7 |a 1540  |2 wsb 
072 7 |a 9540  |2 wsb 
084 |a 0  |a 1  |2 ssgn 
084 |a 80.51  |2 bkl 
084 |a 11.77  |2 bkl 
245 1 0 |a Researching religious education  |b classroom processes and outcomes  |c Friedrich Schweitzer, Reinhold Boschki (eds.) 
264 1 |a Münster  |a New York  |b Waxmann  |c 2018 
300 |a 1 Online-Ressource (422 Seiten) 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
490 1 |a Glaube – Wertebildung – Interreligiosität  |v Band 12 
490 0 |a Waxmann-E-Books  |a Religion und Religionspädagogik 
520 |a The question of how research on structures and outcomes in Religious Education can be carried out successfully is of current interest in many countries. Next to the more traditional historical, analytical and, more recently, international comparative approaches, empirical research in religious education has been able to establish itself as a major approach to this field. Moreover, the contemporary discussion about comparative evaluation in schools has raised a number of questions which also refer to Religious Education. What competences can pupils acquire in this subject? Does Religious Education really support the acquisition and development of the competences aspired? Are there differences in this respect between different forms of Religious Education or between different approaches to teaching? With contributions from eight European countries, the volume brings together approaches and research experiences that try to follow this lead by offering new and empirically based perspectives for the future improvement of teaching and learning in this school subject. Whoever is interested in improving the practice of Religious Education then, will not be able to bypass the question of researching processes and outcomes – an insight which also refers to a small but growing number of studies in this field which can be identified in several countries. 
520 |a Die Religionspädagogik ist auf einem guten Weg, sich als empirisch ausgerichtete Wissenschaftsdisziplin auch europäisch weiter zu profilieren. Davon zeugt der vorliegende Sammelband. [...] [Er] markiert insgesamt einen wichtigen Schritt zu internationaler Kooperation von Wissenschaftler*innen mit vergleichbaren Interessen und Forschungsausrichtungen. – Peter Schreiner, in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie 4/2018, S. 431-434. 
520 |a It is rare, in my experience, to find a book that is so informative and so well framed by the editors, to leave the reader both informed and wanting to know more, both knowledgeable and thoughtful, both full of research and wanting to participate in more research. I welcome this volume, and applaud its breadth and depth. – Julian Stern, in: British Journal of Religious Education 2/2019, p. 236. 
650 4 |a Erziehungswissenschaft 
650 4 |a Religion 
650 4 |a Education 
650 4 |a Religionspädagogik 
650 4 |a Classroom processes 
650 4 |a Berufs- und Wirtschaftspädagogik 
655 7 |a Aufsatzsammlung  |0 (DE-588)4143413-4  |0 (DE-627)105605727  |0 (DE-576)209726091  |2 gnd-content 
689 0 0 |d g  |0 (DE-588)4015701-5  |0 (DE-627)104289007  |0 (DE-576)208913092  |2 gnd  |a Europa 
689 0 1 |d s  |0 (DE-588)4130226-6  |0 (DE-627)104418583  |0 (DE-576)209617160  |2 gnd  |a Religiöse Erziehung 
689 0 2 |d s  |0 (DE-588)4078637-7  |0 (DE-627)106076795  |0 (DE-576)209209429  |2 gnd  |a Unterrichtsmethode 
689 0 3 |d s  |0 (DE-588)4187076-1  |0 (DE-627)105274941  |0 (DE-576)210043407  |2 gnd  |a Unterrichtserfolg 
689 0 4 |d s  |0 (DE-588)104776640X  |0 (DE-627)779184017  |0 (DE-576)401579301  |2 gnd  |a Kompetenzorientierter Unterricht 
689 0 5 |d s  |0 (DE-588)4049422-6  |0 (DE-627)106187074  |0 (DE-576)209081996  |2 gnd  |a Religionsunterricht 
689 0 5 |d s  |0 (DE-588)4071034-8  |0 (DE-627)106098713  |0 (DE-576)209182709  |2 gnd  |a Evaluation 
689 0 5 |d s  |0 (DE-588)4128101-9  |0 (DE-627)105719854  |0 (DE-576)209599243  |2 gnd  |a Empirische Pädagogik 
689 0 |5 DE-101 
700 1 |e HerausgeberIn  |0 (DE-588)124919332  |0 (DE-627)368074331  |0 (DE-576)163012210  |4 edt  |a Schweitzer, Friedrich  |d 1954- 
700 1 |e HerausgeberIn  |0 (DE-588)121353044  |0 (DE-627)081251246  |0 (DE-576)172952352  |4 edt  |a Boschki, Reinhold  |d 1961- 
776 1 |z 9783830937197 
776 0 8 |i Erscheint auch als  |n Druck-Ausgabe  |t Researching religious education  |d Münster : Waxmann, 2018  |h 422 Seiten  |w (DE-627)1008877239  |w (DE-576)496959662  |z 3830937199  |z 9783830937197  |k Non-Electronic 
830 0 |a Glaube, Wertebildung, Interreligiosität  |v Band 12  |9 12  |w (DE-627)1012010554  |w (DE-576)49791588X  |w (DE-600)2918448-4  |7 ns 
856 4 0 |u https://elibrary.utb.de/doi/book/10.31244/9783830987192  |m X:UTB  |q application/pdf  |x Verlag  |z lizenzpflichtig 
912 |a GBV-107-Gesamt 
912 |a ZDB-107-WRE  |b 2018 
912 |a ZDB-41-SEL  |b 2018 
912 |a EBS-41-SEL 
936 b k |a 80.51  |j Religiöse Erziehung  |q SEPA  |0 (DE-627)106414550 
936 b k |a 11.77  |j Religionspädagogik  |q SEPA  |0 (DE-627)106403931 
950 |a Religion & Religionspädagogik 2018 
951 |a BO 
ACO |a 1 
ELC |a 1 
ORI |a TA-MARC-ixtheo_oa001.raw 
REL |a 1 
STA 0 0 |a Competency-based teaching,Empirical pedagogy,Europe,Europe,Europe,The West,Occident,Northeastern Europe,Evaluation,Religion,Religion in literature,Religions,Religion,Religious education,Religious instruction,Religious didactics,Religion teaching,Religion,Religious pedagogy,Religious education,Teaching method,Teaching,Method of teaching,Teaching success,Teacher effectiveness,Teacher effectiveness 
STB 0 0 |a Efficacité didactique,Succès d'enseignement,Succès d'enseignement,Enseignement axé sur les compétences,Approche par compétences (enseignement),Approche par compétences,Enseignement de la religion,Europe,Méthode d'enseignement,Pédagogie des religions,Pédagogie empirique,Religion,Religions,Religion,Éducation religieuse,Évaluation 
STC 0 0 |a Educación religiosa,Enseñanza orientado por la competencia,Enseñanza religiosa,Europa,Evaluación,Método didáctico,Pedagogía de la religión,Pedagogía empírica,Religión,Religión,Religión,Suceso de la enseñanza 
STD 0 0 |a Educazione religiosa,Efficacia dell'insegnamento,Europa,Insegamento orientato alle competenze,Insegnamento della religione,Lezione di religione,Religione (materia),Lezione di religione,Religione,Metodo didattico,Pedagogia della religione,Pedagogia empirica,Religione,Religione,Religione,Valutazione 
STE 0 0 |a 宗教,宗教,宗教教育,宗教课程,宗教课,宗教教学,教学方法,评估,评定,评价,课堂成功,教学成功 
STF 0 0 |a 宗教,宗教,宗教教育,宗教課程,宗教課,宗教教學,教學方法,評估,評定,評價,課堂成功,教學成功 
STG 0 0 |a Avaliação,Educação religiosa,Ensino orientado pela competência,Ensino religioso,Europa,Método didático,Pedagogia da religião,Pedagogia empírica,Religião,Religião,Sucesso do ensino 
STH 0 0 |a Европа (мотив),Метод преподавания,Обучение, ориентированное на компетенцию,Оценивание,Педагогика религии,Преподавание религии,Религиозное воспитание,Религия,Религия (мотив),Успех преподавания,Эмпирическая педагогика 
STI 0 0 |a Αξιολόγηση,Διδασκαλία βασισμένη στις ικανότητες,Εμπειρική παιδαγωγική,Επιτυχία της διδασκαλίας,Ευρώπη (μοτίβο),Θρησκεία,Θρησκεία (μοτίβο),Θρησκευτικά (μάθημα),Θρησκευτική εκπαίδευση,Θρησκευτική παιδαγωγική,Μέθοδος διδασκαλίας,Διδακτική μέθοδος 
SUB |a REL 
SYE 0 0 |a Religion,Mystik,Mythologie 
SYG 0 0 |a Europe,Europäische Länder,Europäische Staaten , Abendland,Okzident , Glaubenserziehung , Lehren,Lehrmethode,Lehrverfahren,Methode,Unterricht,Unterrichtsmethodik,Unterrichtsverfahren,Methodik,Unterricht , Lehreffektivität,Lehrerfolg,Unterricht,Unterrichtsergebnis , Kompetenzbasierter Unterricht,Kompetenzorientiertes Lernen , Glaubensunterweisung,Religionsdidaktik,Religionslehre , Evaluierung , Empirische Erziehungswissenschaft