Three perspectives on Resurrection: Revelation, Experience, Recognition
The claim about the resurrection of Jesus Christ is marked by relative semiotic indeterminacy. The lack of an experiential reference for this claim means that we have to see it as the result of an abductive interpretation. Against a backdrop founded on a pragmatist semiotic theory that includes the...
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Type de support: | Électronique Article |
Langue: | Anglais |
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Publié: |
De Gruyter
2018
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Dans: |
Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Année: 2018, Volume: 60, Numéro: 3, Pages: 321-341 |
Sujets / Chaînes de mots-clés standardisés: | B
Résurrection de Jésus
/ Sémiotique
/ Abduction (Logique)
/ Révélation
/ Connaissance
/ Expérience
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RelBib Classification: | AB Philosophie de la religion NBB Révélation NBF Christologie VB Herméneutique; philosophie |
Sujets non-standardisés: | B
Sémiotique
Abduction
Révélation
Connaissance
Expérience
B Semiotics Abduction Revelation Recognition Experience |
Accès en ligne: |
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Résumé: | The claim about the resurrection of Jesus Christ is marked by relative semiotic indeterminacy. The lack of an experiential reference for this claim means that we have to see it as the result of an abductive interpretation. Against a backdrop founded on a pragmatist semiotic theory that includes the analytical differentiation between contexts of discovery and contexts of justification, the claim about the resurrection is analyzed with reference to the categories revelation, experience, and recognition. Abduction is at work with regard to all of these categories. Among the consequences emerging from this approach is that there is no way to prove the fact of the resurrection: it remains an interpretation of signs. Die Behauptung der Auferstehung Jesu Christi ist durch relative semiotische Unbestimmtheit gekennzeichnet. Der Mangel an einer auf Erfahrung beruhenden Referenz für diese Behauptung impliziert, dass wir sie als Resultat einer abduktiven Interpretation verstehen müssen. Vor dem Hintergrund einer pragmatisch-semiotischen Theorie, welche die analytische Differenz zwischen Kontexten der Entdeckung und Kontexten der Begründung beinhaltet, wird die Behauptung der Auferstehung in Hinblick auf die Kategorien Offenbarung, Erfahrung und Erkenntnis analysiert. In all diesen Kategorien ist Abduktion präsent. Eine der Konsequenzen dieses Vorgehens bildet die Unmöglichkeit die Auferstehung zu beweisen: sie bleibt eine Interpretation von Zeichen. |
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ISSN: | 1612-9520 |
Contient: | In: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/nzsth-2018-0019 |