Methodologischer Atheismus und die Konfessionalität der Theologie

This article discusses the role of methods in practical theology and religious education, with special reference to the question of so-called atheistic methods. It starts out with the discussions about such methods in exegesis around the year 1900, refers to Martin Luther's teaching of the two...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:  
Bibliographische Detailangaben
Nebentitel:"Wie evangelisch können Praktische Theologie und Religionspädagogik sein? Verortungen im Vorfeld des Reformationsjubiläums" - Dokumentation der GwR-Jahrestagung 2016
1. VerfasserIn: Schweitzer, Friedrich 1954- (VerfasserIn)
Medienart: Elektronisch Aufsatz
Sprache:Deutsch
Verfügbarkeit prüfen: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Lade...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Veröffentlicht: [2016]
In: Theo-Web
Jahr: 2016, Band: 15, Heft: 2, Seiten: 73-82
RelBib Classification:AB Religionsphilosophie; Religionskritik; Atheismus
CF Christentum und Wissenschaft
KAA Kirchengeschichte
KDD Evangelische Kirche
RA Praktische Theologie
RF Christliche Religionspädagogik; Katechetik
weitere Schlagwörter:B Praktische Theologie
B Methoden
B Religionspädagogik
B Atheismus
B Zwei-Reiche-Lehre
B Konfessionalität
Rechteinformation:InC 1.0
Beschreibung
Zusammenfassung:This article discusses the role of methods in practical theology and religious education, with special reference to the question of so-called atheistic methods. It starts out with the discussions about such methods in exegesis around the year 1900, refers to Martin Luther's teaching of the two kingdoms as a possible background of a Protestant understanding of secular methods and uses the example of recent research on confirmation work in Germany and Europe as an example for deciphering the relationship between research and denominational presuppositions.
ISSN:1863-0502
Enthält:Enthalten in: Theo-Web