Lebensgestaltung - Ethik - Religionskunde: zur Grundlegung eines neuen Schulfachs ; Analysen und Empfehlungen

Saved in:  
Bibliographic Details
Contributors: Edelstein, Wolfgang 1929-2020 (Editor) ; Grözinger, Karl Erich 1942- (Contributor) ; Gruehn, Sabine 1966- (Other)
Format: Print Book
Language:German
Subito Delivery Service: Order now.
Check availability: HBZ Gateway
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Weinheim Basel Beltz 2001
In:Year: 2001
Reviews:Lebensgestaltung - Ethik - Religionskunde. Zur Grundlegung eines neuen Schulfachs. Analysen und Empfehlungen, vorgelegt vom Wissenschaftlichen Beirat LER (2002) (Fauth, Dieter, 1956 -)
Edition:Gedr. nach Typoskript
Series/Journal:Beltz Wissenschaft
Standardized Subjects / Keyword chains:B Life management - Ethics - Religion
Further subjects:B Living Conditions
B Didactics
B Bildungsanforderungen der Gesellschaft
B School authority
B Value judgment
B Philosophy teaching
B Werteerziehung
B Religious instruction
B Learning
B Ethics teaching
B D : Brandenburg
B Political education
B Performance review
B School management
B Lesson planning
B Lebensgstaltung (Schulfach)
B Hermeneutics
B Theology
B Moralisches Lernen
B Lehrer und Lehrerinnen
B Teacher training
B Curriculum research
B Unterrichtsgegenstand
B Educational duty
B Curriculum development
B Educational reform
B Religious pedagogy
B Lehrmittel und Lernmittel
B Lesson plan
B Lehrerrolle
B Curriculum
B Teaching subject

MARC

LEADER 00000cam a2200000 4500
001 335948960
003 DE-627
005 20230609175631.0
007 tu
008 011031s2001 gw ||||| 00| ||ger c
015 |a 01,A46,0515  |2 dnb 
016 7 |a 962856002  |2 DE-101 
020 |a 3407320019  |c kart. : DM 68.00  |9 3-407-32001-9 
020 |a 9783407320018  |c kart. : DM 68.00  |9 978-3-407-32001-8 
024 3 |a 9783407320018 
035 |a (DE-627)335948960 
035 |a (DE-576)09539544X 
035 |a (DE-599)DNB962856002 
035 |a (OCoLC)50456515 
035 |a (OCoLC)50456515 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rakwb 
041 |a ger 
044 |c XA-DE  |c XA-CH 
084 |a 22  |2 sdnb 
084 |a 12  |a 22  |2 sdnb 
084 |a 5,1  |a 5,3  |2 ssgn 
084 |a 0  |a 1  |2 ssgn 
084 |a BU 5300  |2 rvk  |0 (DE-625)rvk/16913: 
084 |a CC 7200  |2 rvk  |0 (DE-625)rvk/17672: 
084 |a DP 6020  |2 rvk  |0 (DE-625)rvk/19856:12012 
084 |a 08.38  |2 bkl 
084 |a 11.04  |2 bkl 
084 |a 11.77  |2 bkl 
084 |a 80.45  |2 bkl 
245 1 0 |a Lebensgestaltung - Ethik - Religionskunde  |b zur Grundlegung eines neuen Schulfachs ; Analysen und Empfehlungen  |c vorgelegt vom Wissenschaftlichen Beirat LER. Wolfgang Edelstein ... Mit Beitr. von Sabine Gruehn und Imma Hillerich 
250 |a Gedr. nach Typoskript 
264 1 |a Weinheim  |a Basel  |b Beltz  |c 2001 
300 |a 295 S.  |b graph. Darst.  |c 24 cm 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a ohne Hilfsmittel zu benutzen  |b n  |2 rdamedia 
338 |a Band  |b nc  |2 rdacarrier 
490 0 |a Beltz Wissenschaft 
500 |a Literaturangaben 
583 1 |a Archivierung/Langzeitarchivierung gewährleistet  |f PEBW  |2 pdager  |5 DE-31 
583 1 |a Archivierung/Langzeitarchivierung gewährleistet  |f SSG  |2 pdager  |5 DE-21 
650 4 |a Ethikunterricht 
650 4 |a Religionsunterricht 
650 4 |a Schulreform 
650 4 |a Lebensbedingungen 
650 4 |a Werturteil 
650 4 |a Lehrplan 
650 4 |a Curriculum 
650 4 |a Curriculumentwicklung 
650 4 |a Curriculumforschung 
650 4 |a Philosophieunterricht 
650 4 |a Politische Bildung 
650 4 |a Didaktik 
650 4 |a Lehrmittel und Lernmittel 
650 4 |a Unterrichtsfach 
650 4 |a Unterrichtsgegenstand 
650 4 |a Unterrichtsplanung 
650 4 |a Lernen 
650 4 |a Hermeneutik 
650 4 |a Schulaufsicht 
650 4 |a Bildungsanforderungen der Gesellschaft 
650 4 |a Lehrer und Lehrerinnen 
650 4 |a Lehrerbildung 
650 4 |a Lehrerrolle 
650 4 |a Religionspädagogik 
650 4 |a Theologie 
650 4 |a Lebensgstaltung (Schulfach) 
650 4 |a Werteerziehung 
650 4 |a Bildungsauftrag 
650 4 |a Leistungsbewertung 
650 4 |a Schulleitung 
650 4 |a Moralisches Lernen 
651 7 |a D : Brandenburg  |2 gnd 
689 0 0 |d s  |0 (DE-588)4453298-2  |0 (DE-627)22759925X  |0 (DE-576)212595628  |2 gnd  |a Lebensgestaltung - Ethik - Religionskunde 
689 0 |5 DE-101 
689 0 |5 (DE-627) 
700 1 |e HerausgeberIn  |0 (DE-588)122174291  |0 (DE-627)081782128  |0 (DE-576)160825938  |4 edt  |a Edelstein, Wolfgang  |d 1929-2020 
700 1 |e Mitarb.  |0 (DE-588)121169774  |0 (DE-627)081130864  |0 (DE-576)180985523  |4 oth  |a Gruehn, Sabine  |d 1966- 
700 1 |e MitwirkendeR  |0 (DE-588)120627353  |0 (DE-627)035207485  |0 (DE-576)161207278  |4 ctb  |a Grözinger, Karl Erich  |d 1942- 
787 0 8 |i Rezensiert in  |a Fauth, Dieter, 1956 -   |t Lebensgestaltung - Ethik - Religionskunde. Zur Grundlegung eines neuen Schulfachs. Analysen und Empfehlungen, vorgelegt vom Wissenschaftlichen Beirat LER  |d 2002  |w (DE-627)1797917366 
889 |w (DE-627)637884450 
935 |a mteo 
935 |i Blocktest 
936 r v |a BU 5300  |b Politische und soziale Erziehung  |k Religionspädagogik und Katechetik  |k Aufgaben und Inhalte der religiösen und christlichen Bildung und Erziehung  |k Politische und soziale Erziehung  |0 (DE-627)1270760645  |0 (DE-625)rvk/16913:  |0 (DE-576)200760645 
936 r v |a CC 7200  |b Abhandlungen  |k Systematische Philosophie  |k Ethik  |k Abhandlungen  |0 (DE-627)1270639072  |0 (DE-625)rvk/17672:  |0 (DE-576)200639072 
936 r v |a DP 6020  |b Einzelne Unterrichtsthemen  |k Didaktik und Methodik des Unterrichts  |k Didaktik einzelner Sachgebiete und Themen  |k Fächerübergreifende Unterrichtsgebiete  |k Ethische, moralische, religiöse Erziehung  |k Einzelne Unterrichtsthemen  |0 (DE-627)1271471728  |0 (DE-625)rvk/19856:12012  |0 (DE-576)201471728 
936 b k |a 08.38  |j Ethik  |0 (DE-627)10640265X 
936 b k |a 11.04  |j Ausbildung  |j Beruf  |j Organisationen  |x Religionswissenschaft  |0 (DE-627)106404199 
936 b k |a 11.77  |j Religionspädagogik  |0 (DE-627)106403931 
936 b k |a 80.45  |j Ethische Erziehung  |0 (DE-627)106414496 
951 |a BO 
ELC |b 1 
ITA |a 1  |t 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 3233706286 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 335948960 
LOK |0 005 20020402000000 
LOK |0 008 020402||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 040   |a DE-21  |c DE-627  |d DE-21 
LOK |0 852   |a DE-21 
LOK |0 852 1  |c 42 A 767  |9 00 
LOK |0 935   |a theo 
LOK |0 936ln  |a t7.4 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 3233706375 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 335948960 
LOK |0 005 20100408183451 
LOK |0 008 040618||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 040   |a DE-21-35  |c DE-627  |d DE-21-35 
LOK |0 541   |e 04/536 
LOK |0 852   |a DE-21-35 
LOK |0 852 1  |c Pp 5.114  |m p  |9 00 
LOK |0 938   |k p 
LOK |0 938   |l K8  |8 0 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 425067794X 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 335948960 
LOK |0 005 20230123102705 
LOK |0 008 230123||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 040   |a DE-Tue135  |c DE-627  |d DE-Tue135 
LOK |0 092   |o n 
LOK |0 852   |a DE-Tue135 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 866   |x #011 
LOK |0 935   |a ixmo  |a rwzx 
ORI |a SA-MARC-ixtheoa001.raw 
REF |a Theologische Hermeneutik 
REL |a 1 
STA 0 0 |a Curriculum,Curriculum development,Curriculum research,Didactics,Educational duty,Educational charge,Educational reform,School,School innovation,School improvement programs,Ethics teaching,Ethics lessons,Ethics,Ethics,Hermeneutics,Learning,Learning process,Lesson plan,Lesson planning,Life management - Ethics - Religion,Lebensgestaltung - Ethik - Religionskunde,Lebensgestaltung - Ethik - Religionskunde,Living Conditions,Performance review,Philosophy teaching,Philosophy lessons,Philosophy,Philosophy,Political education,Religious instruction,Religious didactics,Religion teaching,Religion,Religious pedagogy,Religious education,School authority,School board,School,School management,Educational leadership,Teacher training,Teaching subject,Theology,Theology,Value judgment 
STB 0 0 |a Apprentissage,Conditions de vie,Didactique,Direction d'école,Leadership en éducation,Enseignement de la philosophie,Enseignement de la religion,Enseignement de l’éthique,Éthique (matière scolaire, Allemagne),Éthique,Formation des enseignants,Herméneutique,Inspection des écoles,Jugement de valeur,Matière scolaire,Mission éducative,Planification du cours,Programme d'enseignement,Programme scolaire,Cursus,Cursus,Pédagogie des religions,Recherche sur les programmes,Réforme scolaire,Théologie,Théologie,Éducation politique,Élaboration du programme,Éthique et religion,Évaluation des performances 
STC 0 0 |a Análisis de rendimiento,Aprendizaje,Condiciones de vida,Currículo,Desarrollo del currículo,Didáctica,Dirección escolar,Centros docentes,Educación política,Enseñanza de la filosofía,Enseñanza de ética,Enseñanza religiosa,Formación de profesores,Hermenéutica,Investigación del currículo,Juicio de valor,Manera de vida - Ética - Ciencias religiosas,Materia escolar,Pedagogía de la religión,Planificación de una clase,Plano de enseñanza,Reforma escolar,Supervisión escolar,Tarea educativa,Teología,Teología 
STD 0 0 |a Apprendimento,Condizioni di vita,Curricolo,Didattica,Direzione scolastica,Ermeneutica,Etica <materia>,Insegnamento dell'etica,Insegnamento dell'etica,Evoluzione del curricolo,Formazione degli insegnanti,Giudizio di valore,Insegnamento alternativo alla religione <materia scolastica, Land del Brandeburgo>,Lebensgestaltung - Ethik - Religionskunde (materia scolastica, Land del Brandeburgo),Lebensgestaltung - Ethik - Religionskunde,Insegnamento della filosofia,Filosofia (materia),Filosofia,Insegnamento della religione,Lezione di religione,Religione (materia),Lezione di religione,Religione,Materia scolastica,Missione educativa,Pedagogia della religione,Pedagogia politica,Pianificazione di una lezione,Programma di insegnamento,Ricerca sul curricolo,Riforma scolastica,Supervisione scolastica,Teologia,Teologia,Valutazione del rendimento,Valutazione delle prestazioni,Valutazione della performance,Valutazione delle prestazioni,Valutazione della performance 
STE 0 0 |a 价值判断,伦理学课程,伦理学教学,哲学课,学习,学校当局,学校领导,学校管理层,学校改革,教育改革,宗教教育,宗教课程,宗教课,宗教教学,政治教育,教学法,教学理论,教育法,教师培训,教学训练,教案,课程计划,教育任务,教育责任,生活、伦理与宗教课程,生活条件,生存条件,神学家,诠释学,解释学,课程,课程发展 
STF 0 0 |a 倫理學課程,倫理學教學,價值判斷,哲學課,學校改革,教育改革,學校當局,學校領導,學校管理層,學習,宗教教育,宗教課程,宗教課,宗教教學,政治教育,教學法,教學理論,教育法,教師培訓,教學訓練,教案,課程計劃,教育任務,教育責任,校长,生活、倫理與宗教課程,生活條件,生存條件,神學家,詮釋學,解釋學,課程,課程發展 
STG 0 0 |a Análise do desempenho,Aprendizagem,Condições de vida,Currículo,Desenvolvimento do currículo,Didática,Direção escolar,Educação política,Ensino da filosofia,Ensino de ética,Ensino religioso,Formação de professores,Hermenêutica,Juízo de valor,Maneira de vida - Ética - Ciências religiosas,Matéria escolar,Pedagogia da religião,Pesquisa do currículo,Planejamento de uma aula,Plano de ensino,Reforma escolar,Supervisão escolar,Tarefa educativa,Teologia,Teologia 
STH 0 0 |a Богословие (мотив),Богословие,Герменевтика,Дидактика,Жизнестроительство - Этика - Религиоведение,Исследование учебной программы,Надзор за школьным образованием,Образование учителя,Образовательный заказ,Оценивание производительности,Оценочное суждение,Педагогика религии,Планирование уроков,Политическое образование,Преподавание религии,Преподавание философии,Преподавание этики,Развитие учебной программы,Руководство школы,Условия жизни,Учебная программа,Учебный предмет,Учебный процесс,Школьная реформа 
STI 0 0 |a Hθική <μάθημα>,Διδασκαλία ηθικής,Έρευνα στο πρόγραμμα σπουδών,Ανάπτυξη προγράμματος σπουδών,Ανάπτυξη διδακτέας ύλης,Αξιολογική κρίση,Αξιολόγηση επιδόσεων,Αξιολόγηση αποτελεσματικότητας,Διδακτική,Διδασκαλία φιλοσοφίας,Εκπαιδευτική αποστολή,Ερμηνευτική,Θεολογία (μοτίβο),Θεολογία,Θρησκευτικά (μάθημα),Θρησκευτική παιδαγωγική,Κατάρτιση εκπαιδευτικών,Μάθημα διδασκαλίας,Μάθηση,Πολιτική εκπαίδευση,Πρόγραμμα σπουδών,Πρόγραμμα σπουδών,Διδακτέα ύλη,Συνθήκες διαβίωσης,Σχεδιασμός μαθήματος,Σχολική διεύθυνση,Σχολική επιθεώρηση,Σχολική μεταρρύθμιση,Τρόπος ζωής - Ηθική - Θρησκευτικές μελέτες 
SUB |a REL 
SYE 0 0 |a Ethik,Ethische Erziehung,Moralunterricht , Glaubensunterweisung,Religionsdidaktik,Religionslehre , Schule,Schulinnovation , Lebenssituation,Lebensverhältnisse,Lebenslage,Lebensumstände , Wertung , Curriculum,Bildungsplan,Rahmenrichtlinie,Lehrpläne , Curricularer Lehrplan,Curricula , Curriculum , Curriculum , Philosophie,Philosophie,Philosophiedidaktik , Politische Erziehung,Politische Pädagogik , Bildungspolitik - Politische Bildung - Gemeinschaftskunde - Didaktik,Schuldidaktik,Unterrichtslehre , Disziplin,Fächerkanon,Schulfach,Lehrfach,Unterrichtsfächer,Fach , Lehrplanung,Unterricht , Lernprozess,Lernvorgang , Auslegung , Schule,Schulinspektion,Schulrevision , Lehrer,Lehrer,Lehrerausbildung,Lehrpersonenausbildung , Christliche Theologie , Bildungsaufgabe , Performancebewertung,Performance-Bewertung,Performance evaluation,Leistungsanalyse,Performance analysis 
SYG 0 0 |a LER