Der Islam als akademische Praxis: Von der biographischen Islamizität zum pluralen Islam

The subject Islamic theology, which was founded eleven years ago, was politically expected to train imams who promote integration. The author empirically investigates how students of Islamic theology deal with these expectations. The book shows that the actors' attributions of meaning is interw...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Dreier, Lena (Author)
Format: Electronic Book
Language:Undetermined language
Check availability: HBZ Gateway
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Baden-Baden Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG 2023
In:Year: 2023
Series/Journal:Religion in der Gesellschaft 51
Further subjects:B JNM
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Rights Information:CC BY 4.0

MARC

LEADER 00000cam a22000002 4500
001 187776731X
003 DE-627
005 20240415105954.0
007 cr uuu---uuuuu
008 240111s2023 xx |||||o 00| ||und c
020 |a 9783987400513  |9 978-3-98740-051-3 
020 |a 9783987400506  |9 978-3-98740-050-6 
024 7 |a 20.500.12854/128165  |2 hdl 
035 |a (DE-627)187776731X 
035 |a (DE-599)KEP100189652 
035 |a (OCoLC)1418831295 
035 |a (DOAB)128165 
035 |a (EBP)100189652 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rda 
041 |a und 
072 7 |a JNM  |2 bicssc 
084 |a 0  |2 ssgn 
100 1 |a Dreier, Lena  |e VerfasserIn  |4 aut 
109 |a Dreier, Lena 
245 1 0 |a Der Islam als akademische Praxis  |b Von der biographischen Islamizität zum pluralen Islam 
264 1 |a Baden-Baden  |b Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG  |c 2023 
300 |a 1 Online-Ressource (317 p.) 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
490 0 |a Religion in der Gesellschaft  |v 51 
506 0 |a Open Access  |f Unrestricted online access  |2 star 
520 |a The subject Islamic theology, which was founded eleven years ago, was politically expected to train imams who promote integration. The author empirically investigates how students of Islamic theology deal with these expectations. The book shows that the actors' attributions of meaning is interwoven with the state's approach to religion and the academic discipline's approach to Islam. The result is the concept of biographical Islamicity, i.e. a central mode of experience of Muslims in minority contexts. The actors institutionalise the image of a plural Islam. The book provides a sociological contribution to the discussions about religious-secular constellations in the society 
520 |a Vom Studienfach Islamische Theologie, vor elf Jahren gegründet, erwartete man sich politisch die Ausbildung integrationsfördernder Imame. Die Autorin geht empirisch der Frage nach, wie die Studierenden mit diesen Erwartungen umgehen. Die Sinnzuschreibungen der Akteure, so zeigt sich, sind eng verknüpft mit dem Umgang des Staates mit Religion wie auch der akademischen Disziplin mit dem Islam. Im Ergebnis zeigt sich das Konzept der biographischen Islamizität, einer zentralen Erfahrungsweise von Muslimen in Minderheitsverhältnissen. Die Fachbeteiligten institutionalisieren das Bild eines pluralen Islams. Das Buch liefert einen religionssoziologischen Beitrag zum Verständnis religiös-säkularer Konstellationen in der Gesellschaft 
540 |a Namensnennung 4.0 International  |f CC BY 4.0  |2 cc  |u https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ 
546 |a German 
601 |a Der Islam 
650 4 |a JNM 
856 4 0 |u https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/128165  |m X:DOAB  |x Verlag  |z kostenfrei 
912 |a ZDB-94-OAB 
951 |a BO 
ELC |a 1 
OAS |a 1 
ORI |a TA-MARC-ixtheo_oa001.raw 
REL |a 1 
SUB |a REL