Multiple religiosities, entangled modernities and gender: what is different about gender across religious cultures?

Religion is introduced in this article as a social sphere that mirrors and addresses basic cultural gender codes just like any other social field. Taking this perspective, religion is understood to be part of the social life-world that is structured by a commonly shared system of social categorisati...

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Main Author: Winkel, Heidemarie 1964- (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: VS Verlag für Sozialwissenschaften 2017
In: Zeitschrift für Religion, Gesellschaft und Politik
Year: 2017, Volume: 1, Issue: 1, Pages: 89-109
Further subjects:B Multiple modernities
B Gender knowledge
B Geschlechterwissen
B Postkoloniale Epistemologie
B Multiple religiosities
B Postcolonial epistemology
B Globaler Süden
B Geschlechterkultur
B Entangled modernities
B Global South
B Gender culture
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)

MARC

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520 |a Religion is introduced in this article as a social sphere that mirrors and addresses basic cultural gender codes just like any other social field. Taking this perspective, religion is understood to be part of the social life-world that is structured by a commonly shared system of social categorisations and typifications. Consequently, religious agents experience and act in the religious sphere according to these general patterns of cultural meaning as they do in any other part of their life-world. Against this backdrop, the worldwide plurality of religious gender sociality can be approached in a distinct way. Accordingly, this article focuses on a select theoretical approach: Following Shmuel Eisenstadt’s multiple modernities paradigm I conceive the plurality of religious gender cultures as an expression of multiple religiosities that are embedded within diverse structural and institutional environments. The key theoretical dimension of this approach is the social fabric of basic cultural codes. The central questions are: to what extent does the multiple modernities perspective facilitate a gender-conscious approach to cultural comparisons and how can we conceive of multiple religiosities as gendered social realities? These questions affect epistemological considerations of how contextually contingent historical experiences and cultural backgrounds can be theoretically considered. Empirically, I refer to select discourses of gender relations in Arab-Muslim societies against the backdrop of European bourgeois gender philosophies that are based on dimorphism. In addition, Islamic feminism is considered as a third example of multiple gendered religiosities. 
520 |a ZusammenfassungReligion wird in diesem Beitrag als gesellschaftlicher Teilbereich eingeführt, in dem Erleben und Handeln in grundlegende kulturelle Geschlechtercodes eingebettet ist, so wie jede andere gesellschaftliche Sphäre auch. Religion ist also lebensweltlich betrachtet durch ein gemeinsam geteiltes System sozialer Kategorisierungen und Typisierungen strukturiert. Folglich agieren Akteur_innen im religiösen Feld ebenso wie in anderen gesellschaftlichen Bereichen unter Rückgriff auf grundlegende Muster sozio-kultureller Sinngebung. Aus dieser Perspektive heraus ist es möglich, die weltweite Pluralität religiöser Geschlechterkulturen auf eigene Weise zu erfassen. Der Beitrag greift hierzu auf einen ausgewählten Ansatz zurück: Im Anschluss an Shmuel Eisenstadts multiple-modernities-Paradigma wird die Vielfalt religiöser Geschlechterkulturen als Ausdruck von multiple religiosities erklärt, die in verschiedene strukturelle und institutionelle settings eingebettet sind. Theoretische Schlüsseldimension sind basale kulturelle Codes. Gefragt wird, inwieweit der multiple-modernities-Ansatz eine in geschlechtertheortischer Hinsicht reflektierte Annäherung an kulturellen Vergleich erlaubt und wie sich in diesem Zusammenhang multiple religiosities als vergeschlechtliche Sinn- und Sozialkonfigurationen erfassen lassen? In empirischer Hinsicht wird dies anhand ausgewählter Diskurse zu Geschlechterverhältnissen in arabisch-muslimischen Gesellschaften und europäisch-bürgerlichen Geschlechterphilosophien erörtert. Ergänzend wird islamischer Feminismus als drittes Beispiel für die Vielfalt vergeschlechtlichter Religiositäten eingeführt. 
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