Queer(ed) pedagogies: a critical perspective
Current political controversies concerning progressive concepts of sex education in schools lead to an often openly aggressive dispute about the handling of identity concepts, understandings of gender, and knowledge in school and extracurricular contexts. In addition to general emancipatory concepts...
Authors: | ; |
---|---|
Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
de Gruyter
[2020]
|
In: |
Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Year: 2020, Volume: 72, Issue: 1, Pages: 18-29 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Queer theory
/ Pedagogics
|
RelBib Classification: | NCF Sexual ethics ZF Education |
Further subjects: | B
Diversität
B Queer B Sexualpädagogik B Diversity B Queerpädagogik B Gender B Sex Education B Queer Pedagogy |
Online Access: |
Volltext (Verlag) Volltext (lizenzpflichtig) |
MARC
LEADER | 00000caa a2200000 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | 1735212423 | ||
003 | DE-627 | ||
005 | 20211115164903.0 | ||
007 | cr uuu---uuuuu | ||
008 | 201008s2020 xx |||||o 00| ||ger c | ||
024 | 7 | |a 10.1515/zpt-2020-0003 |2 doi | |
035 | |a (DE-627)1735212423 | ||
035 | |a (DE-599)KXP1735212423 | ||
040 | |a DE-627 |b ger |c DE-627 |e rda | ||
041 | |a ger | ||
084 | |a 1 |2 ssgn | ||
100 | 1 | |e VerfasserIn |0 (DE-588)1096833050 |0 (DE-627)856968005 |0 (DE-576)468103988 |4 aut |a Bauer, Gero |d 1986- | |
109 | |a Bauer, Gero 1986- | ||
245 | 1 | 0 | |a Queer(ed) pedagogies |b a critical perspective |c Gero Bauer, Sebastian Engelmann |
264 | 1 | |c [2020] | |
336 | |a Text |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |a Computermedien |b c |2 rdamedia | ||
338 | |a Online-Ressource |b cr |2 rdacarrier | ||
520 | |a Current political controversies concerning progressive concepts of sex education in schools lead to an often openly aggressive dispute about the handling of identity concepts, understandings of gender, and knowledge in school and extracurricular contexts. In addition to general emancipatory concepts which emphasise diversity and tolerance, the discussion increasingly considers queer-theoretical interventions. This article outlines the axiological questions of a queer pedagogy, and offers insights into practices which might emerge as a result of such considerations. At the same time, it formulates theoretical questions of a queer pedagogy as they pertain to a more general theory of educational processes, and which concern not only the practice of teaching and learning, but also the formation of educational theory. | ||
520 | |a Aktuelle politische Kontroversen um progressive sexualpädagogische Konzepte in Schulen führen heute vermehrt zu einem oft offen aggressiv geführten Streit um den Umgang mit Identitätskonzepten, Vorstellungen von Geschlecht und Wissen in schulischen und außerschulischen Kontexten. Neben generell emanzipativen Konzepten, welche Vielfalt und Toleranz betonen, werden auch Interventionen aus der Queertheorie in der Diskussion berücksichtigt. Dieser Artikel skizziert axiologische Grundfragen einer queeren Pädagogik und gibt einen Einblick in mögliche daraus resultierende Praktiken. Zugleich werden theoretische Anfragen einer queeren Pädagogik an die Theorie von Bildungs- und „Erziehungsprozessen“ formuliert, die nicht nur die Praxis des Lehrens und Lernens, sondern auch die erziehungswissenschaftliche Theoriebildung betreffen. | ||
650 | 4 | |a Diversität | |
650 | 4 | |a Diversity | |
650 | 4 | |a Gender | |
650 | 4 | |a Queer | |
650 | 4 | |a Queer Pedagogy | |
650 | 4 | |a Queerpädagogik | |
650 | 4 | |a Sex Education | |
650 | 4 | |a Sexualpädagogik | |
652 | |a NCF:ZF | ||
689 | 0 | 0 | |d s |0 (DE-588)7628620-4 |0 (DE-627)581116852 |0 (DE-576)286678705 |2 gnd |a Queer-Theorie |
689 | 0 | 1 | |d s |0 (DE-588)4044302-4 |0 (DE-627)106206168 |0 (DE-576)209060174 |2 gnd |a Pädagogik |
689 | 0 | |5 (DE-627) | |
700 | 1 | |e VerfasserIn |0 (DE-588)1153163896 |0 (DE-627)1014583721 |0 (DE-576)500110506 |4 aut |a Engelmann, Sebastian |d 1990- | |
773 | 0 | 8 | |i Enthalten in |t Zeitschrift für Pädagogik und Theologie |d Berlin : de Gruyter, 2005 |g 72(2020), 1, Seite 18-29 |h Online-Ressource |w (DE-627)786195606 |w (DE-600)2770480-4 |w (DE-576)406509247 |x 2366-7796 |7 nnns |
773 | 1 | 8 | |g volume:72 |g year:2020 |g number:1 |g pages:18-29 |
856 | 4 | 0 | |u https://www.degruyter.com/view/journals/zpt/72/1/article-p18.xml |x Verlag |
856 | 4 | 0 | |u https://doi.org/10.1515/zpt-2020-0003 |x Resolving-System |z lizenzpflichtig |3 Volltext |
936 | u | w | |d 72 |j 2020 |e 1 |h 18-29 |
951 | |a AR | ||
ELC | |a 1 | ||
ITA | |a 1 |t 1 | ||
LOK | |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 | ||
LOK | |0 001 3772794688 | ||
LOK | |0 003 DE-627 | ||
LOK | |0 004 1735212423 | ||
LOK | |0 005 20220510112900 | ||
LOK | |0 008 201008||||||||||||||||ger||||||| | ||
LOK | |0 040 |a DE-Tue135 |c DE-627 |d DE-Tue135 | ||
LOK | |0 092 |o n | ||
LOK | |0 852 |a DE-Tue135 | ||
LOK | |0 852 1 |9 00 | ||
LOK | |0 935 |a ixzs |a ixzo | ||
LOK | |0 936ln |0 1442053712 |a ZF | ||
LOK | |0 936ln |0 1442052961 |a NCF | ||
ORI | |a SA-MARC-ixtheoa001.raw | ||
REL | |a 1 | ||
STA | 0 | 0 | |a Pedagogics,Pedagogics,Pedagogy,Education science,Paedagogy,Paedagogics,Education,Queer theory |
STB | 0 | 0 | |a Pédagogie,Pédagogie,Théorie queer |
STC | 0 | 0 | |a Pedagogía,Pedagogía,Teoría queer |
STD | 0 | 0 | |a Pedagogia,Pedagogia,Teoria queer |
STE | 0 | 0 | |a 教育学 |
STF | 0 | 0 | |a 教育學,酷儿理论 |
STG | 0 | 0 | |a Pedagogia,Pedagogia,Teoria queer |
STH | 0 | 0 | |a Квир-теория,Педагогика (мотив),Педагогика |
STI | 0 | 0 | |a Queer theory,Παιδαγωγική (μοτίβο),Παιδαγωγική |
SUB | |a REL | ||
SYE | 0 | 0 | |a Soziales Geschlecht,Geschlecht,Geschlecht |
SYG | 0 | 0 | |a Queer Theory , Erziehungswissenschaft,Erziehungswissenschaften,Erziehungswissenschaft,Pädagogischer Prozess,Erziehungswissenschaften |