Queer(ed) pedagogies: a critical perspective

Current political controversies concerning progressive concepts of sex education in schools lead to an often openly aggressive dispute about the handling of identity concepts, understandings of gender, and knowledge in school and extracurricular contexts. In addition to general emancipatory concepts...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Authors: Bauer, Gero 1986- (Author) ; Engelmann, Sebastian 1990- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: ˜deœ Gruyter [2020]
In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Year: 2020, Volume: 72, Issue: 1, Pages: 18-29
Standardized Subjects / Keyword chains:B Queer theory / Pedagogics
RelBib Classification:NCF Sexual ethics
ZF Education
Further subjects:B Diversität
B Queer
B Sexualpädagogik
B Diversity
B Queerpädagogik
B Gender
B Sex Education
B Queer Pedagogy
Online Access: Volltext (Verlag)
Volltext (lizenzpflichtig)

MARC

LEADER 00000caa a2200000 4500
001 1735212423
003 DE-627
005 20211115164903.0
007 cr uuu---uuuuu
008 201008s2020 xx |||||o 00| ||ger c
024 7 |a 10.1515/zpt-2020-0003  |2 doi 
035 |a (DE-627)1735212423 
035 |a (DE-599)KXP1735212423 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rda 
041 |a ger 
084 |a 1  |2 ssgn 
100 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)1096833050  |0 (DE-627)856968005  |0 (DE-576)468103988  |4 aut  |a Bauer, Gero  |d 1986- 
109 |a Bauer, Gero 1986- 
245 1 0 |a Queer(ed) pedagogies  |b a critical perspective  |c Gero Bauer, Sebastian Engelmann 
264 1 |c [2020] 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a Current political controversies concerning progressive concepts of sex education in schools lead to an often openly aggressive dispute about the handling of identity concepts, understandings of gender, and knowledge in school and extracurricular contexts. In addition to general emancipatory concepts which emphasise diversity and tolerance, the discussion increasingly considers queer-theoretical interventions. This article outlines the axiological questions of a queer pedagogy, and offers insights into practices which might emerge as a result of such considerations. At the same time, it formulates theoretical questions of a queer pedagogy as they pertain to a more general theory of educational processes, and which concern not only the practice of teaching and learning, but also the formation of educational theory. 
520 |a Aktuelle politische Kontroversen um progressive sexualpädagogische Konzepte in Schulen führen heute vermehrt zu einem oft offen aggressiv geführten Streit um den Umgang mit Identitätskonzepten, Vorstellungen von Geschlecht und Wissen in schulischen und außerschulischen Kontexten. Neben generell emanzipativen Konzepten, welche Vielfalt und Toleranz betonen, werden auch Interventionen aus der Queertheorie in der Diskussion berücksichtigt. Dieser Artikel skizziert axiologische Grundfragen einer queeren Pädagogik und gibt einen Einblick in mögliche daraus resultierende Praktiken. Zugleich werden theoretische Anfragen einer queeren Pädagogik an die Theorie von Bildungs- und „Erziehungsprozessen“ formuliert, die nicht nur die Praxis des Lehrens und Lernens, sondern auch die erziehungswissenschaftliche Theoriebildung betreffen. 
650 4 |a Diversität 
650 4 |a Diversity 
650 4 |a Gender 
650 4 |a Queer 
650 4 |a Queer Pedagogy 
650 4 |a Queerpädagogik 
650 4 |a Sex Education 
650 4 |a Sexualpädagogik 
652 |a NCF:ZF 
689 0 0 |d s  |0 (DE-588)7628620-4  |0 (DE-627)581116852  |0 (DE-576)286678705  |2 gnd  |a Queer-Theorie 
689 0 1 |d s  |0 (DE-588)4044302-4  |0 (DE-627)106206168  |0 (DE-576)209060174  |2 gnd  |a Pädagogik 
689 0 |5 (DE-627) 
700 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)1153163896  |0 (DE-627)1014583721  |0 (DE-576)500110506  |4 aut  |a Engelmann, Sebastian  |d 1990- 
773 0 8 |i Enthalten in  |t Zeitschrift für Pädagogik und Theologie  |d Berlin : ˜deœ Gruyter, 2005  |g 72(2020), 1, Seite 18-29  |h Online-Ressource  |w (DE-627)786195606  |w (DE-600)2770480-4  |w (DE-576)406509247  |x 2366-7796  |7 nnns 
773 1 8 |g volume:72  |g year:2020  |g number:1  |g pages:18-29 
856 4 0 |u https://www.degruyter.com/view/journals/zpt/72/1/article-p18.xml  |x Verlag 
856 4 0 |u https://doi.org/10.1515/zpt-2020-0003  |x Resolving-System  |z lizenzpflichtig  |3 Volltext 
936 u w |d 72  |j 2020  |e 1  |h 18-29 
951 |a AR 
ELC |a 1 
ITA |a 1  |t 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 3772794688 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 1735212423 
LOK |0 005 20220510112900 
LOK |0 008 201008||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 040   |a DE-Tue135  |c DE-627  |d DE-Tue135 
LOK |0 092   |o n 
LOK |0 852   |a DE-Tue135 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 935   |a ixzs  |a ixzo 
LOK |0 936ln  |0 1442053712  |a ZF 
LOK |0 936ln  |0 1442052961  |a NCF 
ORI |a SA-MARC-ixtheoa001.raw 
REL |a 1 
STA 0 0 |a Pedagogics,Pedagogics,Pedagogy,Education science,Paedagogy,Paedagogics,Education,Queer theory 
STB 0 0 |a Pédagogie,Pédagogie,Théorie queer 
STC 0 0 |a Pedagogía,Pedagogía,Teoría queer 
STD 0 0 |a Pedagogia,Pedagogia,Teoria queer 
STE 0 0 |a 教育学 
STF 0 0 |a 教育學,酷儿理论 
STG 0 0 |a Pedagogia,Pedagogia,Teoria queer 
STH 0 0 |a Квир-теория,Педагогика (мотив),Педагогика 
STI 0 0 |a Queer theory,Παιδαγωγική (μοτίβο),Παιδαγωγική 
SUB |a REL 
SYE 0 0 |a Soziales Geschlecht,Geschlecht,Geschlecht 
SYG 0 0 |a Queer Theory , Erziehungswissenschaft,Erziehungswissenschaften,Erziehungswissenschaft,Pädagogischer Prozess,Erziehungswissenschaften