Der Sturz des Serapis: zur Bedeutung paganer Götterbilder im spätantiken Alexandria

During Late Antiquity the monumental statue of Serapis in his main sanctuary at Alexandria was of high importance for both the cult of the god and the city as a whole. There is material and written evidence for a cult more and more influenced by the religious traditions of Egypt. Part of the changes...

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Auteur principal: Schmidt, Stefan (Auteur)
Type de support: Imprimé Article
Langue:Allemand
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Publié: Herder 2010
Dans: Biblische Notizen
Année: 2010, Volume: 147, Pages: 127-146
Sujets / Chaînes de mots-clés standardisés:B Sarapis / Culte / Alexandria / Histoire 150-400
RelBib Classification:BC Religions du Proche-Orient ancien
HH Archéologie
Sujets non-standardisés:B Paganisme
B Image de Dieu
B Alexandria
B Dieux
Description
Résumé:During Late Antiquity the monumental statue of Serapis in his main sanctuary at Alexandria was of high importance for both the cult of the god and the city as a whole. There is material and written evidence for a cult more and more influenced by the religious traditions of Egypt. Part of the changes was a proper identification of the deity with the statue itself. Serapis was therefore an appropriate tutelary god for most of the inhabitants of the city and for the community of Alexandria. His sanctuary was a center of Alexandrian education and philosophy. So, the destruction of the statue by order of bishop Theophilus should have forced the Christians of Alexandria to clarify their attitudes towards the pagan traditions.
Die Statue des Serapis im Serapeum von Alexandria war für den Kult und die Stadt bis in die Spätantike von besonderer Bedeutung. Archäologische und schriftliche Hinweise zeigen, dass der verstärkt an ägyptischen Traditionen orientierte Kult in der Kaiserzeit, eine Identifikation des Gottes mit seinem Bild befördert hat. Serapis war für weite Teile der Bevölkerung ein kollektiver und individueller Schutzgott, sein Heiligtum eine Institution des alexandrinischen Bildungswesens. Daher wollte Bischof Theophilos durch die Zerstörung der Statue nicht zuletzt die Christen in der Stadt zu einem klaren Bekenntnis zwingen.
Description:Mit 4 Abbildungen
ISSN:0178-2967
Contient:In: Biblische Notizen