Kynische Argumentation im Römerbrief: Römer 1-2 und Ps.-Diogenes, Epistula 28 im Vergleich
Recent studies have discussed Paul's letters against the backdrop of ancient Greek philosophy, particularly of Stoicism, Platonism and Cynicism. This article will take up the latter suggestion, as it shows significant similarities between Paul's argument in Rom 1-2 and the Cynic tradition,...
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Type de support: | Électronique Article |
Langue: | Allemand |
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Publié: |
Cambridge Univ. Press
[2018]
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Dans: |
New Testament studies
Année: 2018, Volume: 64, Numéro: 1, Pages: 44-63 |
Sujets / Chaînes de mots-clés standardisés: | B
Bibel. Römerbrief 1,18-32
/ Bibel. Römerbrief 2,11-29
/ Diogenes, Sinopensis 400 avant J.-C.-323 avant J.-C., Epistulae 28
/ Cynisme
/ Argumentation
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RelBib Classification: | CD Christianisme et culture HC Nouveau Testament VA Philosophie |
Sujets non-standardisés: | B
Cynic epistles
B Diogenes of Sinope B Jews and gentiles B Rom 1.18-32 B Rom 2.11-29 B Cynicism |
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Résumé: | Recent studies have discussed Paul's letters against the backdrop of ancient Greek philosophy, particularly of Stoicism, Platonism and Cynicism. This article will take up the latter suggestion, as it shows significant similarities between Paul's argument in Rom 1-2 and the Cynic tradition, which is a neglected aspect in scholarly discussion. A comparison of Rom 1.18-32; 2.14-29 and the Cynic epistle Ps.-Diogenes, Epistula 28 will outline decisive assumptions and argumentative patterns that both letters have in common. Die paulinischen Briefe wurden vor dem Hintergrund der antiken Philosophie, besonders der Stoa, des Platonismus und des Kynismus, interpretiert. Dieser Artikel nimmt die letztere Anregung auf und weist auffällige Parallelen zwischen der Argumentation des Paulus in Röm 1-2 und der kynischen Tradition nach. Dies ist ein Aspekt, der in der bisherigen Forschung übersehen wurde. Ein Vergleich zwischen Röm 1.18-32; 2.14-29 und dem kynischen Brief Ps.-Diogenes, Epistula 28 zeigt entscheidende Ähnlichkeiten beider Schreiben im Hinblick auf anthropologische Grundannahmen, bestimmte Vorstellungen sowie Argumentationsmuster auf. |
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ISSN: | 1469-8145 |
Contient: | Enthalten in: New Testament studies
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1017/S002868851700025X |